Чарлз Діккенс

Головні ознаки оповідання:

— прозовий твір;
— невеликий за розміром;
— описано події за малий проміжок часу;
— зображення одного епізода з життя героя;
— невелика кількість персонажів. 
Чарлз Діккенс

 

(1812-1870)

англійський письменник, один із найпопулярніших романістів вікторіанської епохи, відомий політичний агітатор.

  

 

Цікаво знати

Діккенс любив стиль готичних романів 18 ст., хоча вони вже стали мішенню для пародій. Одним із найяскравіших персонажів його романів є місто Лондон, яке він описав до подробиць. Стиль Діккенса барвистий і поетичний, із значною часткою гумору.

 

Відеотека

Переглянути біографію Ч.Діккенса у відеоформаті. 

 

Кінозал 

Подивитись фільм за мотивами твору Ч.Діккенса «Пригоди Олівера Твіста».

 

Мультфільм за мотивами оповідання "Різдвяна пісня в прозі".

 
 
 

Проза — мовлення не організоване ритмічно, не римоване; літературний твір або сукупність творів, написаних невіршованою мовою.

Оповідання — жанр в прозі, невеликий за розміром художній розповідний твір про одну чи кілька подій у житті людини.

Гротеск — тип художньої образності, який ґрунтується на химерному поєднанні фантастичного і реального, прекрасного і потворного, трагічного і комічного, життєподібного і карикатурного.

 

РІЗДВЯНА ПІСНЯ В ПРОЗІ
 

 Скачати у форматі    FB2    DOC    TXT    HTML

 

Про оповідання

 

Англійський письменник-реаліст, найвідоміший представник соціально-побутової прози XIX століття. Г. Честертон зазначав, що Діккенс мав два великі таланти — вміння писати смішне та вміння змальовувати жахливе.

Все це дійсно відображається в «Різдвяній пісні». Основою сюжету різдвяної казки є диво святкової ночі. Відбувається якась подія — і починається духовне відродження людини, яка забула, що вона створена за образом і подобою Божою. Дверний молоток перетворюється на обличчя Джейкоба Марлі,що помер саме на Святвечір сім років тому, кахлі голландської печі, на яких зображено сцени зі Священного Писання, раптом затуляє обличчя померлого, дух самого Марлі попереджає друга про наслідки життя без Божої іскри в душі, Духи Різдва ведуть Скруджа від дитинства до смерті, — і усе це сплітається в події однієї ночі, аби повністю змінити життя старого скнари.

Доречно пояснити, що слово *Scrooge* у перекладі з англійської — скнара. Душа його змертвіла настільки, що його іноді називають ім’ям померлого компаньйона — Марлі. Автор змальовує Скруджа сухим, зморшкуватим, холодним, наче льодова брила, жорстоким і бездушним ділком, який сидить в своїй промороженій конторі й не дозволяє, клерку купити хоч трохи вугілля. Який контраст з племінником Скруджа Фредом, коли той приходить до дядька, щоб побажати йому веселого Різдва: «здавалося, від нього пашіє жаром, наче від пічки. Щоки у нього червоніли! очі блищали, а з рота йшла пара»! Свого героя Діккенс порівнює з забутим на морозі вуличним краном, з якого потроху капала та капала вода, і він нарешті перетворився на шматок льоду. «Твої губи дрижать, — промовив Дух. — А що це котиться по твоїй щоці?» Перший лід морозної глиби розтоплюється першою сльозинкою, душевний холод зникає, і от старому скнарі вже шкода, що він прогнав хлопця, який співав різдвяний гімн, що не сказав теплого слова своєму клерку. Після першої сльози Скрудж схлипнув, а коли впізнав у маленькому хлопчику самого себе — заплакав. І якщо спочатку він не вірить Марлі, а Духа Минулого Різдва просить загасити своє світло і навіть намагається зробити це сам, то Духа Прийдешнього Різдва він уже просить: «Веди мене куди хочеш! Якщо цієї ночі ти теж повинен мене чогось навчити, хай це піде мені на користь». І не лише з переляку присягається виправитися й спокутувати минуле нинішнім і майбутнім, а й виконує те, що обіцяв Бобові Кречету.

П’ять строф «Різдвяної пісні в прозі» — це гімн на славу Різдва, «днів милосердя, доброти і всепрощення.., єдиних Днів у цілому календарі, коли люди, ніби з мовчазної згоди, розкривають один одному серця й бачать у своїх ближніх, — навіть у бідних і знедолених, — таких самих людей, як і вони самі, людей, які йдуть однією з ними дорогою до могили».

Одне з якнайкращих добрих і світлих свят — це свято Різдва. У кожного народу є свій літературний твір, присвячений Різдву: «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя, «Сніжна королева» Андерсена, цикл «Різдвяних повістей» Ч. Діккенса, серед яких «Різдвяна пісня у прозі» як прояв віри в добру суть людини, у можливість перетворень напередодні Різдва.

У творі Чарльза Діккенса чарівна сила Різдва — Духи Різдва — напередодні свята допомогли головному героєві — Скруджу — людині, що потрапила під владу грошей, по-іншому подивитися на життя, позбавитися від черствості та відособленості. Пригадати себе у дитинстві й багатьох інших людей, тих, що зустрілися йому на життєвому шляху. Стати чуйною людиною, відчути потребу в спілкуванні з іншими людьми і наданні допомоги тим, хто цього потребують. Духи Різдва вилікували Скруджа від зла і жадання грошей, змінили його.

Так чарівна зустріч, що відбулася в ніч перед Різдвом, змінила світосприймання Скруджа, і він почав по-іншому відноситися до життя і навколишніх людей. А свята стали для нього не «марною втратою часу», а прекрасною можливістю зробити щось приємне.

oblosvita.kiev.ua

 

Аналіз твору

 

Жанр: різдвяна повість, де поєднано реальність і казкові елементи.

Мета: виразити найпотаємніші надії і сподівання людей на краще майбутнє.

Тема: перетворення безсердечного скнари Скруджа у добру людину.

Ідея: заклик до віри у невичерпність доброти людини.

Своєрідність: знаходження в реальності рис фантастики, а у фантастиці — рис реальності.

Скрудж — самотній, від нього всі відвернулися, навіть бідняки і собаки. Але його аж ніяк не засмучувала відсутність до нього симпатії з боку людей, тому що він узагалі їх не помічав. Він не розумів, чому його бідний племінник веселився під час різдвяних свят, і як він міг одружитися через кохання, якщо у нього не було ні копійчини за душею. Діккенс запевняв читача, що Скруджі живуть поміж людей, а їхнє переродження можливе лише за допомогою казки, фантастики, існування чого і мала ствердити різдвяна казка.

У перевихованні героя відіграв головну роль привид, образ померлого компаньйона Марлі. Ніби за порухом фантастичної палички вночі до Скруджа по черзі прийшли три духи, які випробували героя минулим, сучасним і майбутнім.



План подорожі Скруджа

«Подорож у минуле»
• Різдвяне місто.
• У школі.
• У лавці Фіззіунга.
• Забуте кохання.


«Подорож у сучасне»
• Різдвяний ранок.
• Свято у родині Боба Кретчита.
• Біля багаття рудокопів.
• На маяку.
• У домі племінника.
• У бідняків.
• Зустріч із Злиднем і Неосвіченістю.


«Подорож у майбутнє»
• На біржі.
• Розмова перехожих.
• У лавці лахмітника.
• Біля ліжка небіжчика.
• У родині боржника.
• На цвинтарі.
• Благання про помилування.